Norrmännen i ENSLAVED är lite av en musikalisk enigma. Man lyckas med konsttycket att ta influenser från black metal, folkmusik och pop och smälta samman det till något helt eget. Krypterar det liksom till den kod som bandet själva tycks ha knäckt och som gör att man fortfarande – såhär på 13:e fullängdsalbumet och mer än tjugo år in i karriären – kan fortsätta att vara intressanta och innovativa på ett sätt som bara sant musikaliskt nyfikna band åstadkommer. Sedan man skiftade över till att sjunga på engelska och i stort sett släppt sin fornnordiska framtoning så har man vandrat ut i progressivare marker och följer stigar som tycks helt naturliga för bandet, även om de på förhand kan tyckas dolda för oss andra till dess att vi väl fått dem förevisade. Att lyssna på något av de 4-5 senaste alstren som bandet genererat är att följa en vindlande resa med otydligt slut, och 2015 års ”In Times” är förstås inget undantag.
Bandets kärnduo Grutle Kjellsson (bas och sång) och Ivar Bjørnson (gitarr) finns alltjämnt i skapandets centrum, men eftersom bandet numera har en mycket stabil sättning så är herrar Cato Bekkevold (trummor), Herbrand Larsen (keyboards, sång) och Ice Dale (gitarr) lika viktiga för helheten som just de två grundarna, och här presenterar gruppen tillsammans 6 stycken låtar, samtliga långa och relativt komplexa. Precis som sig bör, alltså. Inledande Thurizas Dreaming har valts till första spåret at kablas ut i promokanaler, och innehåller visserligen en del riktigt läckra vändningar och segment, och titelspåret In Times har av Ivar och Grutle upphöjts som ett av de spåren man är mest stolta över i sin digra låtkatalog. De är fina alster båda, men personligen är det duon Building With Fire och One Thousand Years Of Rain som framförallt är den här skivans behållning. De står ut en aning över de andra kompositionerna helt enkelt för att de har den där speciella kvalitén som ENSLAVED sitter inne med. Den som gör att låten fastnar ganska snabbt initialt, men sedan ständigt utvecklas och visar nya sidor av sig själv som man kanske inte upptäckte med en gång. Som gör att det hela lyfter ännu ett litet snäpp.
Addera sedan dugliga Nauthir Bleeding och avslutande Daylight (som stundtals har ett eko av gitarrspelet i IRON MAIDENs Rime Of The Ancient mariner i sig, så pass mycket att jag instinktivt reagerar varje gång jag hör det!) samt en ljudproduktion som är riktigt läcker (antalet detaljer i bakgrunden är fantastiskt många) och du har receptet på ett intressant och mångfacetterat album. Krypterat så att du behöver förstå ENSLAVED, men belönande för den som löser enigmans nyckel.
Trots detta så är jag av åsikten att föregående skiva ”Riitiir” faktiskt knäpper ”In Times” på näsan. Förstå mig rätt, ”In Times” är en egensinnad underbar skiva som går sina egna spår och trots att det onekligen är det moderna ENSLAVED som framför alstret så lyckas man förnya sig och bibehålla en egen och ny kurs på sina slingrande stigar, men man når inte riktigt upp i samma höjder som på ”Riitiir” när helheten ska summeras. Efter tjugo-trettiotalet med ”In Times” så finner jag mig sakta men säkert glidandes till ”Riitiir” för fortsatt lyssnande av ENSLAVED.
Fast det säger nog kanske mer om nivå på just ”Riitiir” än något annat…
ENSLAVED ”In Times” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!