Gott om böcker finns det, numer också som behandlar ämnet hårdrock. Biografier saknas liksom inte, och på de senaste tre-fyra-fem åren tycker jag att det kommit ett flertal som dessutom tar den utomståendes vinkel, och genom sammanfogade intervjuer och teser bygger en historia om exempelvis en subgenre eller en geografiskt avgränsad företeelse. Goda exempel på sådant innefattar Daniel Ekeroths ”Swedish Death Metal”, Ika Johannesson och Jonh Jefferson Klingbergs fina ”Blod Eld Död” – men faktiskt även ”Access All Areas” av journalistveteranen Anders Tengner. I samband med den här boken kan man addera ytterligare en till dem, för Dayal Patterson har med ”Black Metal – Evolution Of The Cult” sammanfogat en mastig, intressant och uttömmande historia.
I klassisk anda går han från hur black metal startade, och via intervjuer med såväl de vanliga misstänkta (VENOM, CELTIC FROST, BATHORY) som mindre kanske mindre – i sammanhanget – uppenbara banden (SAMAEL, MERCYFUL FATE/KING DIAMOND, tyska SODOM/KREATOR/DESTRUCTION-ligan) tar han sig fram mot den andra vågens black metal och till nutid. Boken är tungt viktad mot just den andra vågen av black metal, med främst Norge som vagga, och vi får ymnigt med material, anekdoter och intervjuer. På ett snyggt sätt väver Dayal in sina egna reflektioner och tankar i samband med respektive band eller händelse, men han gör det utan att låta detta gå ut över objektiviteten. Dessutom vågar han diskutera de mörkaste sidorna av black metal, och man får även en inblick i modernare black metal och var den tagit vägen. Kort sagt – det här är en tegelsten som inte väjer för i stort sett något. Här behandlas kyrkbränder, mord och självmord, nationalsocialistiska underströmningar (främst i det gamla östblocket, verkar det som), naturromantik, det dömande beteendet mot framgångsrika och ”kommersiella” band och nihilistiska tankar – ständigt kopplat till musiken. Boken bygger på ett kapitel per akt, inte sällan med svartvita bilder inlagda i kapitlen så att läsaren får se bilder på klassiska demokassetter eller tidiga promobilder. I mitten av boken ligger en mastig mängd färgbilder (eller… ja… faktum är ju att inte så få av bilderna gör sig lika bra i svartvitt då det ändå föreställer en elak gitarrist i corpsepaint, avbildad i skorgen… typ) på glansigt papper, och detta klassiska sätt att bygga en bok fungerar väldigt väl i detta fall. Nedan några av bilderna:
Svensk black metal får ett par kapitel i boken, i form av MARDUK, WATAIN, DISSECTION och SHINING, och extra bra är det då att få läsa om band som fortfarande är aktiva – och som faktiskt försöker hålla den svarta lågan brinnande. Gissningsvis har du som upptäckte black metal i samband med början av 90-talet och alla de norska storheterna som kom då en rent fantastisk läsning, men även för oss som lite i efterhand fattade grejen så är detta bra. Jag hade med mig boken på semesterresan och avslutade varje kväll med ett par kapitel på balkongen. Trevligt så, men det krävs mer för att läsa igenom den. Detta är trots allt närapå 500 fullpackade sidor, och det är läsning så späckad med intressant information att man inte kan ta det helt lättvindigt. Egentligen saknar jag bara en djupintervju med Satyr från SATYRICON (speciellt med tanke på hur viktig han var med sin skivetikett Moonfog) samt material om den nordamerikanska scenen som i stort sett lämnas därhän, men det känns lite petigt att prata om sånt när resten är så bra.
Dayal Patterson har med ”Black Metal – Evolution Of The Cult” verkligen presterat en djävulsk läsning. På det bästa av sätt!
Pingback: Rebellängeln Citerar: Eronymous,ex-MAYHEM | HEAVY METALE - ROCK 'N' RULE!