I absolut korthet och ”to the point” så skulle den här texten lyda ungefär som följer:
DOOM’S DAY är från Kanada, och på andra albumet ”The Devil’s Eyes” spelar man musik som låter som en ohelig allians av KING DIAMOND och DANZIG. Lyssna själv.
Nu är det ju inte riktigt Rebellängelns stil, och jag inbillar mig dessutom att de själar som letar sig hit gärna läser en aning mer än så om de skivor som hamnar i ljuset i samband med Tips, så lite mer ska vi väl kunna skrapa fram?
DOOM’S DAY släppte debuten ”The Unholy” år 2012, och denna uppföljare 2014. Bandets starke man är en snubbe som kallar sig DooM, och egentligen heter Dominic St-Lauent. han står får sång, gitarr och orgel på denna den andra plattan, och har hjälp av Patrick Gauvin på bas samt Dominique Verrault på trummor. Precis som du kan ana av namnen är det den fransktalande delen av Kanada som är hemvist för den här ganska säregna musikaliska blandningen, närmare bestämt Quebec. På ”The Devil’s Eyes” serverar man 7 riktiga låtar och en instrumental historia, och för min del är det den här plattan som jag har lärt känna bandet genom. Man verkar sno hejvilt på alla sätt och vis, jag tycker till och med att baksidans baphomet med texten ”The Devil’s Eyes” liknar finska THE 69 EYES i sitt typsnitt, och då har vi inte ens närmat oss musiken.
Kyrkorglar från nämnde KING DIAMOND, punkdrivet och riffen från DANZIGs tidiga album och doom-känslan från CANDLEMASS? Jajamen, steal with pride för tusan.
Precis som vanligt spelar det ju faktiskt ingen roll om man gör det snyggt och skapar en egen identitet med alla delarna, och där lyckas DOOM’S DAY verkligen bra tycker jag. Skivan som helhet finns inte (i skrivande stund i a f) på Spotify eller YouTube, men det finns ett antal olika promoljudspår på olika låtar, bland annat ypperliga Watery Graves som ligger här ovanför – gillar du den (det borde du göra!) får du klicka dig vidare på YouTube helt enkelt. Mina personliga favoriter heter just Watery Graves, The Devil’s Eyes, Lost Soul och avslutande Crush The Cross. Ändå är hela skivan stark, och det är ibland rätt befriande med en sån där platta som inte är skitlång eller innebär att man måste lyssna en miljon gånger på den för att den motvilligt ska släppa ifrån sig sina hemligheter.
Det här sitter direkt.
Pang på. Inga krusiduller.
Och det är bra. Det fattade du nog redan vid den synnerligen korta sammanfattningen i början va? DOOM’s DAY är
från Kanada, och på andra albumet ”The Devil’s Eyes” spelar man musik
som låter som en ohelig allians av KING DIAMOND och DANZIG. Lyssna själv. Det finns inte på Spotify, ochj en del olika spår på YouTube… men jag valde att klippa in promovideon som smakprov så kan du sen leta dig vidare för att höra hela låtar om du vill.